Gult och orange ledarskap

Kommunen gjorde ingen medarbetarundersökning under 2016. Däremot gjordes en under 2015. Efter att ha begärt ut samtliga resultat av medarbetarundersökningarna och läst igenom dem så är jag inte alls förvånad över att det ser ut som det gör.

Jag fastnade särskilt för dessa frågor:



Ledarskapet är det viktigaste i en organisation. Är ledarskapet uselt så spelar det ingen roll hur vackra byggnader man jobbar i eller hur mycket som landar i lönekuvertet varje månad.

Hur gick det då?

Se själva:






Färgerna har olika betydelser. Två av dem ser vi inte i just dessa frågor, vilket är rött och grönt. Att rött inte finns med får vi vara tacksamma för, för det hade varit riktigt illa. Samtidigt får vi sörja att ingen förvaltning har lyckats prestera grönt i någon av dessa frågor.
Orange betyder ”stor potential – frågan kan förbättras avsevärt”.
Gult betyder ”viss potential – vissa förbättringsmöjligheter”.
Första kolumnen med siffror visar svaret på fråga 21, alltså hur viktig frågan är.
Andra kolumnen visar svaret på fråga 22, alltså hur väl man lever upp till frågan.
Maxsiffran för dessa är 5. Vi kan konstatera att det är en viktig fråga för många även om den inte når upp till maxsiffran 5.

Att jag begärde ut dessa undersökningar har en grund i en annan fråga som jag kanske kommer att återkomma till här i bloggen. Det började med Barn- och utbildningsförvaltningen och eftersom jag tycker att det är förskräckligt att resultaten var så dåliga så ställde jag frågan till Lisbeth Bodén om det hade gjorts några handlingsplaner för att komma till rätta med ledarskapsproblemen.
För just BoU så var det endast rektorerna som hade gjort handlingsplaner i respektive skola. Vackert så. Fast på högre nivå finns det inga handlingsplaner fick jag veta, däremot så är det ”ett område som togs på allvar”.
Jag har inte haft möjlighet att ställa samma frågor till övriga förvaltningar, men jag är tämligen övertygad om att det inte finns handlingsplaner där heller. Rätta mig gärna om jag har fel.

För egen del så fick jag en helt annan förståelse för varför det ser ut som det gör i vår kommun. Så länge vi inte har ett ledarskap som fungerar så kommer det heller inte att bli bättre.

 

Kommentera

